Svenskarna som styr och ställer på Yanmar

Både regionchef och försäljningschef på Yanmar Compact Equipment Europe är numera svenskar. Lägg därtill en hårt arbetande återförsäljare i Sverige med lång erfarenhet och höga ambitioner så kan det inte bli annat än framgång på den svenska marknaden.

Magnus Täljemark har jobbat i maskinbranschen i 40 år, de senaste 12 åren som regionchef för norra Europa på Yanmar Compact Equipment. Han har varit med och byggt upp varumärket både i och utanför Sverige.
Foto: Ann-Louise Larsson

 

Magnus Täljemark har jobbat inom maskinbranschen i 40 år i år, först på svenska John Deere, därefter på Bobcat och sedan 2007 på Yanmar Compact Equipment. Idag är han regionchef för hela norra Europa och har varit med och byggt upp varumärket i både Sverige och Europa. Vid sin sida har han sedan förra året Peter Johansson är som försäljningsansvarig för de skandinaviska länderna och Baltikum.

Tillsammans med den svenska återförsäljaren Wiklund Trading har man idag tagit en marknadsandel på lite över 10 procent i Sverige. Niklas Wiklund är nöjd med resultatet men ser möjligheter att växa ytterligare.

Niclas Wiklund, Wiklund Trading, är nöjd med samarbetet med den franska maskintillverkaren som idag är uppe på nästan 13 procents marknadsandel i Sverige.     

Närmare 13 procent

– Vi började med Yanmar 2005 och har på de här åren gått från i princip noll till uppemot 13 procents marknadsandel, säger han.

Niklas Wiklund är verksam vid huvudkontoret i Billeberga utanför Landskrona, medan hans bror Henrik för något år sedan flyttade upp till Enköping för att dra igång en filial koncentrerad på Mälardalen - ett bevis på en hög ambition och ett målinriktat arbetssätt att finnas nära kunden.

Även om entreprenadmaskiner inte är det första många tänker på när de hör Yanmar, maskinerna står för ungefär 11 procent av koncernens totala omsättning, har det hänt mycket på just maskinsidan i företaget de senaste åren. År 2016 köpte Yanmar upp Terex kompaktmaskinstillverkning som då gick under varumärket Schaeff. Schaeff är numera nerlagt och maskinerna upptagna i Yanmarsortimentet och den vita färgskalan har bytts till Yanmars traditionellt gula.

Peter Johansson är ny försäljningschef för Norden och Baltikum på Yanmar.

Förblir kompaktspecialist

Trots en vilja att växa på maskin­sidan är man noga med att Yanmar är och förblir en specialist på just kompaktmaskiner. Idag består sortimentet av band- och hjulgrävare upp till 12 ton samt hjullastare och minidumprar. Den första minigrävaren tillverkade Yanmar 1971 och om man var först i världen med detta tvistar de lärde, bland de första står dock svart på vitt. 1995 kom den första zerotailmaskinen, idag är den inne på sin sjätte generation.

Svenskanpassat

– Vi har jobbat hårt med fabriken här i Frankrike för att få maskiner anpassade för att tilltala den svenska publiken, berättar Magnus Täljemark under en rundvandring i fabriken i Saint Dizier i norra delen av Frankrike, som Yanmar bjudit in den nordiska branschpressen till. Här tillverkas tio bandgrävarmodeller på 1,5 upp till 6 ton. Yanmar har även en fabrik i Tyskland där man producerar bandgrävare på 8-12 ton, minigrävare, hjulgrävare och hjullastare. Ytterligare tio bandgrävarmodeller på 0,5- 10 ton görs i Japan. Några omstruktueringar är dock på gång, bland annat har man för avsikt att lägga ner minigrävartillverkningen i Tyskland och flytta den till Frankrike och att återuppta produktionen av 5,5 tons mini­dumprar.

I Saint Dizier har man kapacitet att producera upp till 25 maskiner om dagen i den 54 000 kvadratmeter stora anläggningen och under förra året nådde man till och med lite högre med en totalsiffra på 10 000 tillverkade maskiner. För maximal kontroll av tillverkningsprocessen gör Yanmar de flesta arbetsmoment själva, såsom svetsning av bandställ exempelvis. Stora flertalet av de maskiner som tillverkas i fabriken är kundsålda redan vid tillverkningen och det ställer höga krav på att snabbt kunna ställa om produktionen från smått till stort och från standard till specialapplikationer.

Genom ett nära samarbete med fabriken i Saint Dizier i Frankrike har man utvecklat modeller som är anpassade för nordiska krav på maskinerna.

 

– Att vi har sådan kontroll över hela produktionskedjan gör också att vi ganska enkelt kan säga när en maskin blir klar, säger Magnus Täljemark.

Flera modeller är utvecklade för den europeiska marknaden och ytterligare någon modell, SV60, är specifik för just för de skandinaviska kundernas önskemål. Ett exempel på att de skandinaviska kunderna är viktiga är fabriksmontering av tiltrotatorer som man gjort sedan 2007 för att kunna CE-märka hela konceptet med maskin och tiltrotator tillsammans. Merparten av de maskiner som Wiklund Trading tar hem kommer dock utan tiltrotatorer eftersom valen av styrsystem och tiltrotator är helt olika från kund till kund.

3,5-6 ton säljer bäst

– Men vi ser väldigt positivt på mer utrustning från fabrik. Idag lägger vi 100-200 timmar på att utrusta en maskin när den kommit till Sverige, om vi skulle kunna halvera den tiden så skulle det vara en stor hjälp för oss, säger Niklas Wiklund.

Storsäljaren på den svenska marknaden är bandgrävare på 3,5-6 ton och han ser ingen nedgång i försäljningen – tvärtom.

– Vi har sålt mer mellan januari och april i år än vad vi gjorde i fjol – och då var det all-time-high, säger Niklas Wiklund.

Han tycker att de tidigare Terex-kunderna har hittat till Yanmar och att introduktion och övergång har gått smidigt.

– Vi är väldigt nöjda från vår sida, säger han.

 

Yanmar – mer än bara motorer

Säg Yanmar och de flesta associerar till dieselmotorer. Den japanska koncernen jobbar med så mycket mer än så, även om motorerna står för en betydande del av omsättningen.

Yanmar grundades 1912 och är än idag privatägt i tredje generationen. Huvudkontoret finns i Osaka i Japan och totalt omsätter koncernen sju miljarder euro. 80 filialer finns världen över som totalt sysselsätter 20 000 anställda. I Sverige ser vi mest av Yanmar på motorsidan och inom entreprenad, men en betydande del av verksamheten globalt är ägnad åt lantbruksteknik. Detta är dock inget som vi kommer få se något av i Sverige, då en av de stora produkterna är tröskor för risodlingar.

Den första dieselmotorn i serieproduktion tillverkades 1933 och den första entreprenadmaskinen 1967. 1971 kom man med den första minigrävaren på band och om Yanmar var den som ”uppfann” minigrävaren låter vi vara osagt, att man var bland de första står i alla fall svart på vitt. Stora marknader för entreprenadmaskiner är Tyskland och Frankrike, vilket är också är de länder där fabrikerna finns. Ungefär 12 procent av entreprenadmaskinerna säljs till skandinaviska länder och Yanmars marknadsandel på den svenska marknaden ligger uppemot 13 procent. Yanmar Företagets namn ”Yanmar” kommer från trollsländans vingar (”oni-yanma”), som är en japansk symbol för en riklig skörd. 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 25 juni 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste