Komatsu fortsätter växa med bandschaktare

Att ta sig in på band­schaktarmarknaden i Sverige är inte det lättaste. Men under de senaste åren har allt fler maskinleverantörer gett sig in i kampen och för Komatsus del har det inneburit att man tagit en marknadsandel på hela 25 procent.

På bara ett år har Söderberg & Haak tagit omkring 25 procents marknadsandel på bandschaktare i Sverige. Med fortsatt bearbetning av de svenska kunderna och demo hoppas man öka försäljningen ytterligare, säger Thord Wreter, försäljningschef för Komatsu på Söderberg & Haak.    Foto: Ann-Louise larsson

 

Från att ha tagit hem den första bandschaktaren lagom till Svenska Maskinmässan förra året har Söderberg & Haak på kort tid lyckats väl med att introducera Komatsus bandschaktare på den svenska marknaden.

– På ett år har vi tagit en marknadsandel på ungefär 25 procent, berättar Thord Wreter, försäljningschef för Komatsu på Söderberg & Haak.

Nu kommer man att fortsätta bearbeta marknaden och de svenska bandschaktarkunderna för att öka försäljningen ytterligare.

– Hittills har vi sålt bäst av modellerna på 13,5 och 25 ton i Sverige, men Komatsu har ett program med tio olika bandschaktarmodeller upp till 40 ton, fortsätter Thord Wreter.

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 27 juni 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Digitalt, självkörande och klimatsmart – så tror Bomag om framtiden

Under två dagar har Bomag bjudit in kunder och press till ”Innovations Days” vid fabriken och huvudkontoret i Boppard, en timmas bilresa norrut från Frankfurt. Den röda tråden genom dagarna har varit de tre ledorden; digitalisering, automatisering och minskade utsläpp. Bland annat har den självkörande välten Robomag  BW154 visats, som man kunnat se för första gången på Bauma tidigare i år.

 

Kommentera