Jubilerande åkeri med många järn i elden

Ahlgrens åkeri i Fellingsbro fyllde nyligen 90 år och firade med stort öppet hus för bybor, kunder och leverantörer. Nu siktar man mot 100-års jubiléet och tror att mycket kommer hända i branschen under de närmaste tio åren.

Robert Ahlgren är tredje generationen i Ahlgrens Åkeri AB i Fellingsbro som nyligen firat sitt 90-års jubileum.
Foto: Ann-Louise Larsson

 

Företaget startade 1929 som en taxiverksamhet. Några år senare kombinerade man verksamheten med lastbils­transporter. Robert Ahlgren, tredje generation i företaget, berättar att hans farfar var en av tre i Sverige som hade en ”lastbilsbuss” som på dagen användes för att bland annat köra mjölktransporter och som på kvällarna utrustades med ett ”bussflak” för att kunna transportera människor. På 1940-talet drev företaget grustäkter, något som fanns kvar ända fram till Robert Ahlgren kom in i företaget i slutet av 90-talet – och än idag finns grus med som ett av många ben i företaget att stå på.

– Vi säljer grus och har en del ovanligare sorter som annars mestadels säljs till konsumenter för dyra pengar i små påsar. Hos oss kan man köpa dessa per kubikmeter, berättar Robert Ahlgren.

Några egna grustäkter har man dock inte längre, allt material köps in och säljs vidare, både till privatpersoner och anläggningsföretag i de närliggande kommunerna.

Nischade ekipage

– Grustransporter i större volymer för anläggningsbruk är en del av vår transportverksamhet. Vi har även försökt nischa in oss på specialtransporter och har några ekipage som inte så många andra har, bland annat en tanktransport med ett tillhörande släp som vi kör med dagligen till Drammen i Norge där vi har en kund som både har flytande gods och gods på pall. Då får man hitta på en lösning för det, säger Robert Ahlgren.

Transporter inom entreprenad

Idag finns 18 större ekipage i företaget och 22 anställda. Därutöver har man även en maskinpark med lastmaskiner och någon redskapsbärare som bland annat används för att bland annat ploga snö.

En egen verkstad är en stor tillgång i företaget. Här både servas och tvättas alla företagets lastbilar och maskiner.

 

– Vi hade en större entreprenadverksamhet med egna maskiner för 40-50 år sedan när man byggde vägarna här i samhället men det övergick med tiden mer och mer mot transporter inom entreprenad och där är vi fortfarande en hel del idag.

För tre år sedan byggde företaget en egen lastbilsverkstad och tvätthall, vilket har varit en stor tillgång för verksamheten.

Ser fram emot 100 år

– Det är väldigt smidigt att ha det i egen regi och inte behöva vara beroende av någon annan. Vi har pratat om det i 20 år så det var väldigt bra att det äntligen blev av, säger Robert Ahlgren.

Han ser nu fram emot att få fira företagets 100-års jubileum om tio år och tror att verksamheten då kanske har hunnit ta en annan form.

– Det händer ju en hel del med självkörande bilar bland annat. Det är svårt att säga var vi är om tio år, men det kommer säkert att ha hänt en hel del på den fronten, säger Robert Ahlgren.

Att följa med i utvecklingen tycker han är viktigt, nästa steg för Ahlgrens åkeri kan bli att köra alla fordon på HVO.

– Idag kör vi på en RME-blandning, men håller man koll på bränsleförbrukningen så ser man att det går åt mer så vinsten där blir inte särskilt stor miljömässigt och dessutom blir det dyrare. Därför håller vi på att titta på att går över till HVO istället, säger han.

Mångsidiga förare

Nyrekryteringar av personal är svårt och inte nog med att företaget är beläget på en liten ort – det ställs också höga krav på förarna att kunna klara av många olika slags transporter.

– Vi vill helst att alla ska kunna allt och eftersom vi har så många olika delar i verksamheten blir det väldigt mycket som våra förare ska klara av. Ena dagen kan det vara att köra en budbil nästa dag en transport med farligt gods. Det är inte lätt att hitta så flexibel personal. Allra helst skulle jag vilja hitta fler tjejer att anställa för det behövs i den här branschen, säger Robert Ahlgren.

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 01 juli 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Digitalt, självkörande och klimatsmart – så tror Bomag om framtiden

Under två dagar har Bomag bjudit in kunder och press till ”Innovations Days” vid fabriken och huvudkontoret i Boppard, en timmas bilresa norrut från Frankfurt. Den röda tråden genom dagarna har varit de tre ledorden; digitalisering, automatisering och minskade utsläpp. Bland annat har den självkörande välten Robomag  BW154 visats, som man kunnat se för första gången på Bauma tidigare i år.

 

Kommentera