Nio av tio vägarbetare känner sig otrygga på jobbet

Nio av tio vägarbetare känner oro för att arbeta på vägen, visar en ny medlemsundersökning som Seko gjort. Det är en kraftig försämring sedan 2009 då motsvarande siffra var under hälften.

Nio av tio vägarbetare känner sig otrygga på sitt jobb visar en ny undersökning från Seko. För tio år sedan var motsvarande siffra under hälften. Arkivfoto

– Det är en oacceptabel utveckling. En vägarbetare har ingen air-bag som skydd när de jobbar på vägen till skillnad från de många bilförare som ofta blåser förbi i höga hastigheter. Det handlar i grunden om respekten för andra medmänniskors liv och hälsa, säger Sekos förbundsordförande Valle Karlsson, i ett pressmeddelande.

Det är inte bara den ökade oron bland vägarbetarna som skickar varningssignaler. Även de faktiska incidenterna ökar dramatiskt. För tio år sedan var det 31 procent av vägarbetarna som under det senaste året varit med om någon incident på sin arbetsplats. I år har denna siffra stigit till hela 59 procent, med andra ord en fördubbling.

– Vi måste få till en ordentlig förändring i allmänhetens beteende i trafiken, säger Valle Karlsson.

– Att köra förbi ett vägarbete i hög hastighet är att riskera en annan människas liv och det måste få konsekvenser. Ingen ska behöva dö på jobbet, tillägger han.

Men det är inte bara bilisterna som bidrar till otryggheten. Även arbetsgivarna behöver jobba med sitt arbetsmiljöarbete.

– Vi ser hur entreprenörer konkurrerar med priset för att vinna upphandlingar på vägprojekt. När alla kostnader ska pressas riskerar också säkerheten att få stå tillbaka. Vad är egentligen priset på en människas liv? Säkerheten får aldrig vara det som får stå tillbaka när kostnaderna ska hållas nere, fortsätter Karlsson.

För att vända trenden har Seko utformat ett antal krav som ska öka säkerheten och tryggheten för landets vägarbetare. Bland kraven finns:

  • Kraftig höjning av fortkörningsböter och mer hastighetsbevakning vid vägarbeten.
  • Arbetsmiljön för vägarbetare får aldrig vara en parameter att skära ned på för att vinna en upphandling.
  • Arbetsmiljöverket och väghållarna måste bli bättre på att genomföra inspektioner på vägarbetsplatser.
  • Minska antalet entreprenörsled till maximalt två för att öka möjligheten att utkräva ansvar.
  • "Arbete på väg" bör bli en ny del av teorin för att få körkort.

 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 02 juli 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Senaste