Malmbanan får ny signalanläggning

Malmbanan, mellan Riksgränsen och Boden, moderniseras med en ny signalanläggning. Arbetet startade i början av juli och driftsättning ska ske 2022.

Trafikverkets ERTMS-projektledare utrullning Stefan Scherp, Trafikverkets ERTMS funktionsledare entreprenad Johan Olsson, Omexoms platschef Fredrik Axelsson jobbar med att modernisera Malmbanans signalanläggning. Foto: Daniel Olausson/Follow The Light

– Det här är ett viktigt steg mot driftsättningen som planeras år 2022, säger programchef Anders Åkeson, i ett pressmeddelande.

På Malmbanan är huvuddelen av signalanläggningen över 50 år. Många signalställverk som har eller är på väg att passera sin tekniska livslängd finns där. Idag har omkring 20 procent av signalställverken på Malmbanan passerat sin tekniska livslängd och när man driftsätter den nya anläggningen beräknas 40 procent ha tjänat ut. Därför är en modernisering nödvändig.

– Signalanläggningen kan inte vänta, säger Anders Åkeson. Den här reinvesteringen behöver göras nu.

I början av juli inledde entreprenören Omexom, tidigare Eitech, sitt arbete, men redan i maj startade förberedande arbeten inför att gräva ner ny optokabel. Man börjar på den minst störningskänsliga delen, i mitten av sträckan, mellan Gällivare och Råtsi. Två tredjedelar av LKAB:s malmtransporter från Kiruna går norrut till Narvik, och en tredjedel går söderut till Luleå.

Moderniseringen av signalanläggningen innebär ett minskat antal ställverk från 50 till 7. De nya digitala ställverken kan styra större områden, är enklare att övervaka och det förebyggande underhållet underlättas. Samtidigt kan man bygga in fler funktioner i anläggningen, exempelvis längre mötesspår. Trafikverket planerar att genomföra ett antal sådana projekt för att öka kapaciteten.

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 17 juli 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste