Unirox sätter tänderna i den svenska marknaden

Unirox sätter tänderna i den svenska marknaden med produkter från den spanska skoptandstillverkaren BYG.

 

Christian Sahl och Dan Thelander ska introducera de spanska skoptänderna från BYG på den svenska marknaden. Lansering skedde på Load up North och i mitten ses Fernando Escobar från BYG som fanns på plats under mässan.  
Foto: Ann-Louise Larsson

– BYG är en väletablerad tillverkare av bland annat skoptänder, skopskydd, slitpuckar och liknande med försäljning i 100 länder, berättar Christian Sahl som är en av tre krafterna bakom det svenska bolaget Unirox. 

– Vi tyckte att det behövdes en kvalitetsspelare på marknaden inom det här segmentet och där är BYG definitivt en tillverkare att räkna med, fortsätter han. 

BYG:s produkter tillverkas under varumärket Futura och bygger på en konstruktion som bultas fast på skopan, för att öka säkerheten då man ska byta tänderna på skopan. 

– Vi vet att det händer många olyckor där slår sig på fingrarna när de använder hammare för att slå loss skoptänderna. Därför har BYG gjort den här lösningen, där du bara behöver lossa på en bult för att ta loss tanden, säger Christian Sahl. 

BYG erbjuder gjutna produkter och har ett brett sortiment som egentligen passar hela anläggningsbranschen, men man börjar i Sverige med att rikta in sig mot kunder i bergtäkter och inom gruvindustrin. 

– Men alla är så klart välkomna att höra av sig. Vi har sett ett stort intresse för våra produkter här på mässan, säger Christian Sahl. 

Han håller tillsammans med kollegorna Dan Thelander att bygga upp den svenska verksamheten med bland annat lager i Nyköping och har stora förhoppningar på satsningen på den svenska marknaden. 

– I Norge har BYG gått från noll till att bli den ledande leverantören på fem år. Vi hoppas kunna göra samma resa i Sverige, säger Christian Sah

Entreprenadaktuellt
Tel: 019-760 94 20
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 17 september 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Digitalt, självkörande och klimatsmart – så tror Bomag om framtiden

Under två dagar har Bomag bjudit in kunder och press till ”Innovations Days” vid fabriken och huvudkontoret i Boppard, en timmas bilresa norrut från Frankfurt. Den röda tråden genom dagarna har varit de tre ledorden; digitalisering, automatisering och minskade utsläpp. Bland annat har den självkörande välten Robomag  BW154 visats, som man kunnat se för första gången på Bauma tidigare i år.

 

Kommentera