Återvunna däck kan bli konstruktionsmaterial

Svensk Däckåtervinning har inlett ett samarbete med Massbalans AB för att hitta nya marknader och produkter för återvunnet däckmaterial, bland annat inom konstruktion och anläggning. Syftet är att materialet ska komma till nytta i samhället och minska miljöpåverkan.

Uttjänta däck kan komma att användas i fallvänlig asfalt eller vägbarriärer bland annat. 

Svensk Däckåtervinning, SDAB, som ansvarar för insamling och återvinning av däck under det lagstadgade producentansvaret, ökar nu ambitionen att det återvunna materialet ska komma till mer nytta i samhället och bidra till att vi uppnår Sveriges miljömål och Agenda 2030. Samarbetet med Massbalans är ett initiativ för att öka materialåtervinningen som under de senaste åren minskat till förmån för energiåtervinning. Ragn-Sells fortsätter dock att på SDAB:s uppdrag ansvara för insamling, process samt avsättning.

– Uttjänta däck har länge betraktats som ett avfall som ska samlas in och förstöras. Idag vet vi att gummimaterialet är en värdefull resurs som ska återvinnas på ett miljövänligt och klimatsmart sätt. Tillsammans med Massbalans och många andra företag kommer vi gå från ett linjärt system till ett cirkulärt, där däckgummit från cyklar, bussar och bilar blir nya produkter och inte bara energiåtervinns, säger Fredrik Ardefors, vd på SDAB.

– Intresset att skapa cirkulära modeller och återvinna gummimaterial är stort. Några exempel är fallvänlig asfalt för cykel- och gångbanor, krockvänliga och stöttåliga vägbarriärer i gummibetong, gummimaterial för isolering av husgrunder samt för vattenrening. Redan idag så är däckåtervinningen en stor koldioxidfångare, och om vi lyckas med att öka materialåtervinningen så kan vi under de kommande fem åren fyrdubbla den klimatpositiva effekten, säger Carl Zide, vd på Massbalans.

– Med de otaliga studier som visat att materialet även är säkert för hälsa och miljö hoppas vi att fokus nu kan vändas till att möjliggöra användningen av återvunna däck i fler applikationer, säger Fredrik Ardefors.

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 17 september 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Digitalt, självkörande och klimatsmart – så tror Bomag om framtiden

Under två dagar har Bomag bjudit in kunder och press till ”Innovations Days” vid fabriken och huvudkontoret i Boppard, en timmas bilresa norrut från Frankfurt. Den röda tråden genom dagarna har varit de tre ledorden; digitalisering, automatisering och minskade utsläpp. Bland annat har den självkörande välten Robomag  BW154 visats, som man kunnat se för första gången på Bauma tidigare i år.

 

Kommentera