MASKINTEST: Stabil med smarta detaljer och bra känsla

HMK 640WL från Hidromek är den enda hjullastarmodellen som den turkiska maskintillverkaren erbjuder i dagsläget. Storleksmässigt ligger den mellan en L150 och en L180 med Volvomått mätt och finns nu på den svenska marknaden. 

 

Hidromek HMK640WL är för närvarande den enda hjullastaren som den turkiska maskintillverkaren erbjuder den på svenska marknaden. Maskinen beskrivs som stabil, lättkörd och trivsam. Foto: ann-louise larsson

Arbetsmiljö

– Jag skulle lätt kunna jobba åtta timmar i den här maskinen och tycka att det var behagligt, summerar Sebastian Alm. 

Hytten som helhet får ett högt betyg av testförarna. Det finns många inställningsmöjligheter på både stol, armstöd och spakkonsol. 

– Det var väldigt enkelt att justera konsolen genom att dra i ett handtag och skjuta den framåt eller bakåt. En liten detalj som jag hade kunnat önskan är att man kunde justera armstödet oberoende av spakstället. Som det var nu så flyttade man hela konsolen, säger testförare Martin Elliot. 

Benutrymmet upplevdes som tillräckligt och samlade knappar och reglage med genomtänkta placeringar ger pluspoäng. 

– Det fanns inga knappar under armstöden att störa sig på. Jag är mycket nöjd med den här lösningen. Det enda jag reagerade på under körningen var att gaspedalen satt lite väl långt åt höger. Jag hade hellre haft den mer i mitten. Nu satt jag och spände knäet lite i onödan, vilket jag inte hade behövt om den hade suttit längre in mot mitten, säger Sebastian Alm. 
 

Inställningsmöjligheterna i hytten är många. 


Både Sebastian och Martin önskar även lite fler förvaringsutrymmen i hytten. Det finns ett fack på höger sida bakom förarstolen men det är svårt att få ner en större termos eller stor vattenflaska där menar Sebastian som också påpekar att locket inte går att fälla ända upp. En inbyggd hållare för block eller papper i A-stolpen ger extra pluspoäng. 

– En väldigt smart detalj som jag inte sett i någon maskin tidigare, kommenterar Martin Elliot. 

Sikten runt maskinen är bra på det hela taget. Det är svårt att se ordentligt genom bakrutan, men som kompensation finns backkamera som hjälper till med sikten bakåt. 

– Man såg det man behövde i kameran och det var en klar tydlig bild tycker jag. Delad framruta gör att torkarna missar lite grann längst ner men det störde ändå inte mycket. Man såg bra i det området som man behövde se framåt, säger Sebastian Alm. 

Maskinen styrs genom en touchskärm med enkla menyer som är lätta att förstå sig på och navigera i. Även ljudnivån upplevdes som behaglig, både invändigt och utvändigt. 

– Jag kan tycka att det är ett märkligt val av storlek när man bara har en enda hjullastarmodell, men för dem som behöver en maskin i den här storleken är det här absolut ett alternativ, säger Sebastian Alm. 
 

Sikten runt maskinen känns bra tycker Martin Elliot. 

Körupplevelse

Även körupplevelsen når höga betyg från testförarna, som konstaterar att det inte finns mycket mer att önska av en maskin. Hydrauliken får höga poäng för känsla och följsamhet. 

– Jag tyckte att det var väldigt bra känsla i spakarna. De gick lätt och det gillar jag. Jag upplevde att maskinen följer med väldigt och gjorde precis det man ville att den skulle göra, säger Martin Elliot. 

– Det enda som jag reagerade lite på är att skopbrytet emellanåt kändes lite för svagt. Det är möjligt att det går att justera men med de inställningar vi hade under provkörningen kändes det så. Upp och ner med lastarmarna gick följsamt och fint, men själva brytet hängde inte med riktigt lika bra, inflikar Sebastian Alm som i övrigt ger maskinen höga poäng för hydrauliken. 

– Jag tycker också att den kändes väldigt stadig att köra, även med fullastad skopa. Jag hade som mest 9,8 ton i skopan och det kändes ändå väldigt stabilt och behagligt. Den orkar med, säger Sebastian Alm. 

Sammanfattningsvis är HMK640 WL en maskin som överträffat förväntningarna hos både Sebastian och Martin. 

– Den känns påkostad. Jag upplever inte att man gjort avkall på något trots att det skiljer en hel del i pris mot jämförbara maskiner av andra märken, säger Sebastian och får medhåll av Martin. 

På det stora hela får Hidromek HMK640WL höga betyg även när det gäller service och underhåll. 

Service och underhåll

Först och främst är den stora pluspoängen när det gäller service och underhåll att maskinen består av komponenter från kända tillverkare. 

– Du har Mercedes-motor och ZF-drivlina till exempel, så reservdelar är inga problem att få fram, konstaterar testförarna. 

På det stora hela är maskinen också enkel att serva och reparera. Tippbar hytt ger pluspoäng. 

– Det är långt ifrån alla tillverkare som kan erbjuda det i dag. Helt klart en fördel för den som ska skruva med maskinen och sparar en hel del arbete, säger Sebastian Alm. 

Det dagliga underhållet går att sköta relativt enkelt, dock kunde oljestickan vara lite lättare att komma åt, menar Martin Elliot. 

– Man fick sticka in handen en bit, de kunde ha dragit fram den någon decimeter utan att det hade stört, säger han. 

– En detalj som jag gillade var utfällbart kylarfilter. Det är enkelt att blåsa rent det. En bra, smart detalj, fortsätter han. 

 

Plus

  • Stadig
  • Samlade knappar och reglage
  • Hög frigång


Minus

  • Få förvaringsutrymmen i hytten
  • Svårt att nå oljestickan
  • Gaspedalens placering i förhållande till spakstället kan optimeras

 

Hidromek HMK 640WL

Arbetsvikt: 26, 3 ton
Skopkapacitet: 4,2 kubikmeter
Maximal brytkraft: 19 975 kgf
Statisk tipplast: 19 269 kgf
Statisk tipplast fullt utsvängd:17 015 kgf

 

Lättanvända menyer ger pluspoäng tycker testförarna. 

 

En önskan är att kunna justera armstödet oberoende av spakstället. 

 

Trots en full skopa känns maskinen stadig och stabil tycker testförarna. 

 

Utfällbara filter är en smart detalj tycker Martin Elliot. 

 

Bra och följsam känsla i hydrauliken tycker testförarna. 

 

Locket på förvaringsfacket bakom stolen går inte att fälla ända upp och det kan vara svårt att få ner en stor termos. 

 

Inbyggd hållare för block och papper är en smart detalj. 

 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 18 september 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Digitalt, självkörande och klimatsmart – så tror Bomag om framtiden

Under två dagar har Bomag bjudit in kunder och press till ”Innovations Days” vid fabriken och huvudkontoret i Boppard, en timmas bilresa norrut från Frankfurt. Den röda tråden genom dagarna har varit de tre ledorden; digitalisering, automatisering och minskade utsläpp. Bland annat har den självkörande välten Robomag  BW154 visats, som man kunnat se för första gången på Bauma tidigare i år.

 

Kommentera