Spårvägsutbyggnad tidigareläggs

I dag undertecknades ett nytt avtal för den så kallade ”Spårväg Syd” i Stockholm, som innebär att projektstarten tidigareläggs med fyra år till år 2020. En del av projektet är att bygga ny spårväg mellan Flemingsberg och Älvsjö. 

Projektet Spårväg Syd, som omfattar totalt 17 kilometer spårväg och 16 nya stationer kommer att tidigareläggas med fyra år och starta redan under nästa år.

– Att vi idag skriver under ett formellt avtal om förskottering innebär att vi får möjligheten att förverkliga våra ambitioner om en ny tvärförbindelse i södra Stockholm, och att fördelarna med detta projekt kommer medborgarna till nytta så snabbt som möjligt, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm, i ett pressmeddelande.

Spårväg Syd omfattar totalt 17 kilometer spårväg och 16 nya hållplatser. Ny kommer byggas ut mellan Flemingsberg och Älvsjö. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens Kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Enligt den nya överenskommelsen om förskottering av Spårväg Syd har Region Stockholm, Stockholms stad och Huddinge kommun beslutat att skjuta till medel för att tidigarelägga projektstarten. Därmed planeras Spårväg Syd att tidigareläggas med fyra år.

– Spårväg Syd är en efterlängtad och viktig tvärförbindelse som Miljöpartiet drivit på länge. Vi gick till val på att tidigarelägga viktiga kollektivtrafiksatsningar. Därför är jag glad att projekteringen av Spårväg syd kan komma igång fyra år tidigare än planerat, säger Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm.

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 02 oktober 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Digitalt, självkörande och klimatsmart – så tror Bomag om framtiden

Under två dagar har Bomag bjudit in kunder och press till ”Innovations Days” vid fabriken och huvudkontoret i Boppard, en timmas bilresa norrut från Frankfurt. Den röda tråden genom dagarna har varit de tre ledorden; digitalisering, automatisering och minskade utsläpp. Bland annat har den självkörande välten Robomag  BW154 visats, som man kunnat se för första gången på Bauma tidigare i år.

 

Kommentera