Digitalt, självkörande och klimatsmart – så tror Bomag om framtiden

Under två dagar har Bomag bjudit in kunder och press till ”Innovations Days” vid fabriken och huvudkontoret i Boppard, en timmas bilresa norrut från Frankfurt. Den röda tråden genom dagarna har varit de tre ledorden; digitalisering, automatisering och minskade utsläpp. Bland annat har den självkörande välten Robomag  BW154 visats, som man kunnat se för första gången på Bauma tidigare i år.

 

Robomag BW154 är en autonom tandemvält för asfaltskompaktering som visades för första gången på Bauma i år och som man visat på Bomag Innovations day idag.Foto: ann-louise larsson


Intelligent maskinstyrning är ett av de stora utvecklingsområdena för Bomag. Helt självkörande maskiner ligger en bit fram i tiden, även om man har kunnat visa upp prototypen Robomag, en autonom tandemvält. Däremot finns ”smarta” system som hjälper föraren både hålla koll på resultatet och att samla all relevant data som behövs för dokumentation. Det gps-baserade systemet Bomap ger enkel och översiktlig information om kompakteringsresultatet och skickar upp all dokumentation i molnet så att andra på arbetsplatsen kan ta del av informationen direkt. Det är utformat som en app och kan användas på alla slags vältar.
 

Jonas Jaenecke, vd på Söderberg & Haak, hoppas öka Bomags marknadsandel i Sverige. Vid årsskiftet tar man formellt över agenturen, men smygstartar redan nu under hösten bland annat genom att visa Bomags produkter på Entreprenad Live senare i veckan.

Nya krav på förarna

På asfaltssidan har man utvecklat systemet Asphalt Pro som är ett komplett planeringsverktyg med visualisering av verkligheten. Justeringar i systemet kan göras under pågående arbetsprocess.

– De nya systemen ställer nya krav på förarna och vi jobbar mycket utbildning för att kunden ska kunna få ut maximalt av systemet, säger Jonathan Stringham, Vice President Strategy, Marketing & Digitalization på Bomag.

Bomag står för Boppard Maschinenbau Gesellschäft och grundades 1957. Företaget är idag verksamt i ungefär 150 länder och har sammanlagt 400 återförsäljare. Under förra året omsatte man ungefär 830 miljoner kronor och har precis som många andra maskintillverkare haft en mycket gynnsam tillväxt under de senaste fem åren.

Ny fabrik i Kina

– Vi har sett en viss inbromsning i år och tror att försäljningen kommer gå ner ungefär fem procent. Europa ser fortsatt stabilt ut och det är svårt att säga hur 2020 kommer bli. Vi fortsätter att investera för att stärka oss på marknaden med bland annat ett nytt utbildnings- och democenter, en ny fabrik i Kina och fortsatt produkt- och teknologiutveckling, säger Jonathan Stringham.

Även om en viss inbromsning är att vänta det kommande året är Söderberg & Haaks vd Jonas Jaenecke förhoppningsfull om att kunna öka försäljningen av de tyska produkterna i Sverige.

Få ut fler produkter

– Bomag har inte riktigt den marknadsandel i Sverige som man borde ha och vi hoppas med vår organisation och kompetens kunna öka volymerna och kanske även få ut fler produkter än de som sålts hittills. Bomag har över 250 olika produkter och det är bara en bråkdel av dessa som sålts i Sverige hittills, säger Jonas Jaenecke.

Tillsammans med Bomag har man valt ut ett grundsortiment att börja med på den svenska marknaden. Det består mestadels av jordpackningsvältar och vibroplattor samt asfaltsläggare.

– Vi börjar så här och så får vi se om det blir aktuellt att lägga till fler produkter i framöver, säger Jonas Jaenecke.

Förutom självkörande maskiner jobbar Bomag också en del med att hitta alternativa sätt att driva maskinerna och både el- och gas är alternativ till några av maskinerna. Kanske får vi se dem i Sverige vad det lider.

– Jag tror det kan finnas ett intresse från de svenska kunderna och därför skulle man kunna tänka sig att vi tar hem en demomaskin till Sverige, säger Söderberg & Haaks vd Jonas Jaenecke.

Vidareutbilda

Förarutbildning tros bli en stor fråga även i Sverige och efter interna utbildningar under hösten är Söderberg & Haak redo att vidareutbilda Bomagförare i den senaste informationstekniken.

– Vi ser att intresset för styrsystem växer i branschen, inte minst hos våra Komatsu- och bandschaktarkunder, och vi tror att samma intresse finns även bland Bomag-kunderna, säger Jonas Jaenecke.

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 18 oktober 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Senaste