Självkörande kompaktor utvecklas i Norge

I ett norskt innovationsprojekt kring framtidens vägbyggnad har Semcon utvecklat och validerat en lösning för att göra en kompaktor självkörande. Målet är att avlasta personal från svåra arbetsuppgifter, korta tiden för att bygga nya vägar och öka kvaliteten vilket ger vägarna längre livslängd. 

Semcon deltar i arbetet att utveckla en självkörande vält som ska användas på ett projekt i Norge. Foto: Semcon

I projektet som norska Nya Veier (motsvarande Trafikverket) är initiativtagare till och som utförs av företaget AF Gruppen, ansvarar Semcon för att göra kompaktorn självkörande. Kompaktorn är av modellen HAMM H25i, maxhastighet är 12 km/h med en snitthastighet på 2-3 km/h under kompaktering. Arbetet bygger på ett kontrollsystem som är utvecklat av Yeti Snow Technology AS, samägt av Semcon, Husqvarna Group och Øveraasen. Säkerheten utgörs idag av optiska sensorer, de känner av om någon person eller föremål är i närheten och stannar maskinen. En komplett lösning för säker anläggningskonstruktion färdigställs tills att systemet går i full drift.  Systemet lämpar sig väl inom olika områden där drift och underhåll måste skötas på ett säkert sätt med hög precision och repeterbarhet. Tidigare användningsområden av systemet inkluderar snöröjning av landningsbanor och borstning av landningsljus på flygplatser. 

Thomas Eriksen, teknisk projektledare på Semcon i Norge. Foto: Semcon

– Det här är ett bra exempel på hur ny teknik skapar förutsättningar för effektiva och säkra lösningar för vägbyggnation i framtiden. I slutändan skapar det möjlighet till att bygga nya vägar både snabbare och mer kostnadseffektivt, säger Sebastian Kussel, ansvarig för teknik och utveckling på Nya Veier, i ett pressmeddelande.

Vid vägbyggnation är kompakteringen av ytlagren avgörande för att säkra hög kvalitet, vilket resulterar i säkrare vägar som håller längre. 

– Det är ett arbete som kräver stor noggrannhet och erfarenhet, samtidigt som det utförs på ett avgränsat område. Det är perfekta förutsättningar för en autonom lösning, där en operatör kan styra flera maskiner som till exempel kan arbeta nattetid, säger Thomas Eriksen, teknisk projektledare på Semcon i Norge.

Vid vägbyggnation ska kompaktorn passera sex gånger över ytan med mindre än 20 cm överlappning. Med en autonom lösning fastställs färdrutten utifrån GPS-positionering för en optimal körning med maximal kvalitet. Projektet har nu genomgått konceptvalidering och demonstrerats live på ett riktigt arbetsområde ”E39 Kristiansand Öst – Mandal vest”. Nästa planerade steg i projektet är att i en driftsfas utföra uppgifter autonomt under begränsade förhållanden i slutet av 2020.

Entreprenadaktuellt
Tel: 019-760 94 20
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 04 november 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste