Nytänk inom underhåll gav pris

Svevias driftsområde Umeå blir det första i norra Sverige som får innovationsbonus från Trafikverket. Redan andra året av det totalt fyra år långa kontraktet har alla parametrar för bonusen uppnåtts. Nyligen fick man också pris från Sweden Green Building Council. 

 

Bland de klimatbesparande åtgärder som hittills genomförts är Svevias inköp av två vätgasdrivna inspektionsbilar samt en platsbyggd vätgasstation i Umeå. FOTO: Ann-louise Larsson


Driftsområde Umeå är det nästa största i Sverige. För två år sedan valde Trafikverket att lägga stort fokus på innovation i upphandlingen och redan år två visade entreprenören Svevia att man uppfyllt de krav som ställts för att få den speciella bonusen. 

– Vi är jätteglada över samarbetet med Svevia och att man kunna göra det här arbetet i ett så stort område och med de förhållanden som finns här uppe i norra Sverige, säger Anneli Lindberg, projektledare på Trafikverket. 

Enligt kontraktet skulle entreprenören bland annat minska användningen av salt men med bibehållet resultat. Ett stort arbete har lagts ner på att utveckla ett så kallat ruttoptimeringssystem, där saltningsinsatser bara görs där de verkligen behövs. 
 

Anneli Lindberg, projekledare på Trafikverket och Henrik Enström, platschef på Svevia i Umeå, är stolta över utmärkelsen för hållbar infrastruktur i Sweden Green Building Awards.

Optimala rutter

– Tidigare har vi saltat hela sträckor från A till B, men med det här systemet så får vi exakt information om var insatserna behövs och kan skapa optimala rutter, säger Henrik Enström, platschef på Svevia i Umeå. 

Systemet började används i mindre skala förra vintern och kommer användas en hel del den här vintern också, även om det kvarstår en del utvecklingsarbete. 

– Vi har tillgång till mer information med det här systemet än via Trafikverkets system, dessutom får vi allt samlat på ett och samma ställe, fortsätter Henrik Enström. 

Sensorer på bussar

För att samla in information om väglag och vägtemperaturer förses ett antal bussar i området med sensorer som kommunicerar med systemet. 

Förutom att utveckla ruttoptimeringssystemet har Svevia även bytt ut utrustning för saltspridningen och på det sättet minskat användningen med ungefär en tredjedel. Man har också arbetat med att sänka halterna av så kallade PM10-partiklar i stadens centrum. 

I kontraktet fanns också krav på att sänka sina koldioxidutsläpp och för att uppfylla detta har Svevia skaffat två vätgasdrivna inspektionsbilar och byggt en egen tankstation för vätgas vid sin anläggning i Umeå. 

– Vad jag känner till är det den enda vätgasanläggningen så här långt norrut. Det krävs planering för de som kör inspektionsbilarna i och med att de inte kan stanna och tanka längs vägen, men det brukar inte vara några problem. De har fasta rutter som de följer, berättar Henrik Enström. 

Hoppas på fler vätgasfordon

Varje inspektionsbil körs ungefär 3 000 mil om året. 

Henrik har också en förhoppning om att så småningom kunna införskaffa en vätgasdriven lastbil att ploga områdets vägar med. 

– Vi följer teknikutvecklingen och tittar på olika lösningar på den fronten, men vi har inget konkret som vi kan prata om ännu, tillägger han. 

Förutom bonus från Trafikverket har Svevia i Umeå tillsammans med Trafikverket nyligen fått ta emot utmärkelsen för hållbar infrastruktur från Sweden Green Building Council med motiveringen att ”projektet har stor möjlighet att stimulera andra beställare och entreprenörer till nytänkande inom hållbar infrastruktur. Om arbetssättet får spridning finns potential till mycket stor klimatbesparing totalt sett”. 

Underhåll på frammarsch

Anneli Lindberg och Henrik Enström är mycket stolta över att ha kammat hem utmärkelsen. 

– Det betyder mycket att just drift och underhåll får den här utmärkelsen. Det är ett sätt att visa att det inte alls är ett ”trött och tråkigt” segment utan ett segment i branschen som är på frammarsch, säger Anneli Lindberg. 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 21 november 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste