Raketfart för anläggningsföretag i Umeå

På bara drygt två år har Andreas och Johanna Sjögren byggt upp en verksamhet som omsätter drygt 40 miljoner kronor och sysselsätter över 20 anställda. I år är de nominerade till ”Årets tillväxtföretag” i Umeå kommun. 

 

Andreas och Johanna Sjögren startade Umeå Mark & VA för två år sedan och har redan nått upp i en omsättning på 40 miljoner kronor. 
Foto: Ann-Louise Larsson


I februari 2017 startades Umeå Mark & VA. Andreas Sjögren hade då jobbat på ett stort anläggningsföretag i 15 år och kände sig redo att dra igång egen verksamhet. Tanken var att hans fru Johanna, som i grunden är lärare, skulle komma in efter ett tag när verksamheten stabiliserats sig. Men företaget rivstartade och det dröjde bara några månader innan Johanna började i företaget. 

– Vi anställde den första efter bara två veckor. Jag hade ett stort kontaktnätverk och flera kunder som ville fortsätta jobba med mig så det var full fart redan från början. Vi hade flera jobb redan när vi startade, berättar Andreas Sjögren. 

Redan första sommaren etablerades ett avtal med en husbyggare, där Umeå Mark & VA gör grunderna inför kommande husbyggen i Umeå med omnejd. 

Anbud värt 20 miljoner

– Våren 2018 var vi 10 anställda, då många olika jobb börjat trilla in, berättar Andreas Sjögren. 

I samma veva bestämde man sig också för att lämna ett anbud värt 20 miljoner gällande ett stort gatu- och ledningsprojekt i Umeå kommun. 

– Jag hade en bra relation med kommunen sedan tidigare och de trodde på mig. Men det blev väldigt snabbt för oss att ordna med den dokumentation som vi behövde för att kunna få göra jobbet, miljö- och kvalitetsplaner bland annat, säger Andreas Sjögren. 

– Samtidigt var det bra för oss att vi fick de pusselbitarna på plats så pass snabbt, säger Johanna Sjögren. 

Investeringar i maskiner

Uppdraget startade 2017 och ska vara klart till sommaren nästa år. Från början hade företaget ”bara” personal men ganska snart insåg man behovet att ha egna maskiner och därefter har investeringarna rullat på i rask takt. Idag består maskinparken av fyra hjullastare, en femtontons bandgrävare, en femtonnare, tre tvåtonnare, ett sorteringsverk och en vält. 

– Vi har köpt de flesta maskinerna nya. Som vi ser det blir det mest ekonomiskt över tid. Det innebär så klart en större investering, men en begagnad maskin börjar kosta pengar i form av reservdelar och reparationer snabbare. Många gånger blir månadskostnaden den samma, även om en begagnad maskin skrivs av på kortare tid, säger Johanna Sjögren. 

– Nya, fräscha grejer är också viktigt för att vara attraktiv som arbetsgivare. Vi ser att det ger oss en bättre totalekonomi, inflikar Andreas. 

Med den investeringstakt som företaget håller har ett gott samarbete med banken varit viktigt och där har paret fått kämpa för att komma dit man är idag. 

– Den första banken vi hade förstod inte vår verksamhet alls och man kände sig alltid ifrågasatt. Till slut bytte vi bank och fick en jättebra handläggare som hjälpt oss jättemycket. Han har visat att han trott på oss från första stund och vi kan ringa direkt till honom när vi behöver. Det har betytt jättemycket att vi till slut fick en bank som vill samarbeta med oss och som hjälpt oss att fatta kloka beslut, säger Johanna. 

Umeå Mark & VA har idag 21 anställda, men hyr även in en del arbetskraft och sysselsätter totalt omkring 35 personer. Rekryteringsbehov finns främst på tjänstemannasidan där man vill stärka upp för att kunna ge yrkesarbetarna ute på fältet ännu bättre stöd och som avlastning till Andreas och Johanna.  

Har ett bra gäng

– Vår vision är att Umeå Mark & VA ska vara en arbetsplats där man är en del i ett lag, känner engagemang för sitt arbete och där man kan utvecklas. Vi har korta beslutsvägar och ger stor frihet till våra anställda att själva kunna fatta egna beslut, säger Johanna Sjögren. 

– Vi har ett väldigt bra gäng nu, det är tack vare dem som vi har kommit så här långt. Jag skulle säga att vi är bra på att lyssna på personalens önskemål och är det några problem så hoppas jag att de känner att de kan komma till oss så försöker vi lösa det tillsammans, fortsätter hon. 

Det finns inget ”typiskt” jobb för Umeå Mark & VA. Registret är brett; allt från ledningsarbeten, gatuarbeten, vägbyggnad till husgrunder och även färdigställande med planteringar, lekplatser och så vidare. Två större fiberprojekt har man också haft del i. 

– Vi gör även en del enklare träarbeten, som sätta räcken kring en lekplats eller lägga trall, men vi ger oss inte på finsnickerier. Vi har många ”tusenkonstnärer” bland personalen, säger Andreas. 

Trots att företaget inte varit igång i mer än två år börjar namnet nu bli känt och det är en fördel i rekryteringen inte minst.  

Helårsanställningar

– Vi har haft låg personalomsättning, de flesta trivs och vill vara kvar. Vi jobbar hårt för att kunna erbjuda helårsanställningar. Det går, men det kräver en del planering och att man får beställaren att förstå vilka jobb som kan göras på vintern och inte. Vi tar också på oss en del snöröjning och vi kan behöva hyra ut personal till andra företag under vintern också, säger Andreas. 

– Som arbetsgivare måste man också se till de anställdas bästa. Det är svårt för många att bara ha jobb delar av året och då söker de sig till andra arbetsgivare. Vi är måna om att få behålla våra duktiga medarbetare och ge dem den trygghet och de förutsättningar som en helårsanställning ger. 

Förra året omsatte företaget ungefär 34 miljoner, i år räknar man med att ha plussat på ungefär 10 miljoner när året är slut. 

– Vi har en hel del på gång inför nästa år, det är ett stort behov av ledningsarbeten i Umeå och vi är med och räknar på flera stora projekt, berättar Andreas. 

Att växa ”för växandets skull” är inget som lockar varken Andreas eller Johanna, båda är måna om att företaget inte ska bli för stort. 

– Tillväxt är inget mål i sig. Vi vill fortfarande vara det lilla företaget. Vi kommer säkert att bli några anställda till, men ska inte bli något jättestort företag. Vi ska fortsätta jobba med att behålla den goda service vi har idag till våra beställare och fortsätta bygga värde och trivsel i företaget, säger Johanna. 

En förhoppning för de närmaste åren är att kunna hitta lokaler som matchar behoven och kunna ha all verksamhet samlat på ett och samma ställe. 

– Idag har vi kontor och personalutrymmen på ett ställe och garage på ett annat ställe. På sikt vill vi hitta en bättre lösning. Det är svårt med lokaler, vi måste nästan bygga något eget, men det har vi inte vågat oss på ännu eftersom vi fortfarande är så pass nystartade, säger Andreas. 

Både han och Johanna är överens om att företaget vuxit betydligt snabbare än de räknat med. 

– Det har varit otroligt roliga år, samtidigt som vi slitit väldigt hårt. Vi kom från ett ekorrhjul till en berg-och-dalbana kan man säga, säger Johanna.  

Kvalitetsstämpel

Att vara ett av de nominerade företagen till Årets tillväxtföretag på Umeågalan i november i år sätter de stort värde på. 

– Det känns jättekul, en fjäder i hatten. Det är ett bra sätt att synas, hedrande och en bra kvalitetsstämpel, säger Andreas. 

– Mycket är det tack vare vår personal som vi står där vi gör idag. Utan dem hade vi aldrig kommit så  här långt. De är vårt ansikte utåt och skulle de inte göra ett bra jobb så skulle vi snart inte ha något företag. Leverantörer och samarbetspartners har också varit viktiga för framgången, de har alltid ställt upp på oss för att vi ska lyckas, säger Johanna.

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 22 november 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste