Importera maskin? Så undviker du fallgroparna!

Ibland blir jag kontaktad med frågor om att man önskar importera en äldre maskin som man hittat på nätet. Det kan vara ett välkänt märke, välutrustad och billig, men det är lite osäkert med statusen på CE-märkningen. Hur svårt kan det vara, tänker den driftige och trycker beställ. Men stopp ett tag, det finns fallgropar och vallgravar att vara medveten om!

 

Vi börjar med vad en CE-märkt maskin ska ha.

Först och främst ska förstås ett CE-märke finnas på produkten, men man bör gräva lite djupare även om maskinen är märkt. Förutom själva märket ska också bruksanvisning och EG-försäkran medfölja maskinen och dessa ska finnas på svenska om den ska användas i Sverige. EG-försäkran är alltså det legala dokument som tillverkaren skriver och som garanterar att produkten får CE-märkas.

Så vad är problemet då?

Vi leker med tanken om att vi pratar om en grävmaskin av välkänd modell i kanske 8-tons klassen, den är 5 år gammal och står i Afrika. Den är möjligen CE-märkt (även om det var ett tag sen) och den är väldigt billig! Du vill importera maskinen och börjar nysta i vad som krävs. Det visar sig att den årsmodellen inte verkar uppfylla nuvarande krav på motorerna men det kan ju inte vara så farligt? Det säljs ju begagnade maskiner hela tiden av den varianten men här kommer den intressanta aspekten: i och med att du importerar maskinen till EU betraktas den som ny och ska alltså uppfylla de senaste kraven på såväl EMC som motorer!

Varför du inte kan CE-märka en äldre importerad maskin

För att din numera ”nya” maskin ska godkännas ska du alltså se till att alla relevanta krav är uppfyllda,  som t.ex. ROPS, FOPS, EMC-direktivet, Maskindirektivet, REACH, ROHS och motorutsläpp etc. För att du ska kunna bevisa allt detta så behöver du dokumentation som kan styrka det men hur kan man få tag i det? Jo först måste du förmodligen få dokumentation från tillverkaren (nja) och sedan måste du göra nya EMC-tester på maskinen (oops) och kanske byta ut motorn (ouch). Kontentan är att det nästan är omöjligt att importera en äldre begagnad maskin från ett icke-EU land på ett sätt som görs by-the-book. 

Okej... Men då importerar jag en CE-märkt maskin från Asien istället!

Det finns väldigt billiga maskiner på nätet som man kan beställa med ett klick direkt från fabrik i Asien. Om vi bortser från att man, kvalitetsmässigt, får vad man betalar för så sägs de ofta vara CE-märkta. Det enda som behövs verkar ju vara att översätta bruksanvisningen till svenska och sen kan man köra! Nu ska vi bara ställa några kontrollfrågor först till leverantören:

  • Kan jag få se EG-försäkran?
  • Kan jag få se bruksanvisningen?
  • Kan jag få se CE-märkningsskylten?
  • Kan jag få se varningarna i hytten?
  • Kan jag få ett avtal som säger att ni kan lämna ut den tekniska filen inom 2 veckor?

 

Den sista punkten är väldigt viktig då det finns exempel där detta inte varit möjligt då tillverkaren redan skrivit ett avtal med ensamrätt med en representant i EU!

När du väl har fått allt detta gör du en bedömning. Är det rimligt? Tror jag på budskapet från leverantören? Förvisso köper du en CE märkt produkt men i och med att du tar in produkten i EU och sätter den på marknaden så blir du ”distributör” enligt kraven i maskindirektivet och då tar du ett ansvar som innebär att du säkerställer att all dokumentation som kommer från tillverkaren är rimlig och att den är översatt till svenska.

Hur ska jag göra då? 

Visst finns det fallgropar och vallgravar men självklart också möjligheter. Att importera en äldre begagnad maskin som inte uppfyller nuvarande krav (på t.ex. motorn) är inte att rekommendera men att köpa in en från Asien? Ja, kanske det? Är du osäker rekommenderar jag att ställa kontrollfrågor till t.ex. arbetsmiljöverket för att reda ut mer exakt vad du behöver göra. Kanske vill du att någon ska ta en titt på dokumentationen du har fått? 

Var alltså medveten om det ansvar du tar på dig, gör hemläxan och var kritisk innan du trycker beställ!

 



Om författaren


Roberth Jonsson driver konsultföretaget Zatisfy som stöttar och coachar företag kring CE-märkning och maskinsäkerhetsfrågor. Roberth har arbetat med maskinsäkerhet och CE-märkning i över 10 år och deltar i standardiseringsarbete på SIS (TK282) för att utveckla maskinsäkerhetsstandarderna. 


Roberth Jonsson
Zatisfy

 

Artikeln publicerades tisdag den 26 november 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste