Han är först med Liebherrs nya bandgrävargeneration

Benny Andersson på Eggvena Schakt AB är först i Sverige med Liebherrs nya generation-8 bandgrävare. Han beställde maskinen osedd redan förra sommaren och har nyligen fått den levererad. 

 

Benny Andersson, Eggvena Schakt AB blev först i Sverige med Liebherrs nya bandgrävargeneration. Foto: ann-louise Larsson


Att det blev just en Liebherr är mycket av en slump berättar Benny Andersson när han möter upp på arbetsplatsen i Borås en kylig novemberförmiddag. Här jobbar han med förberedande markarbeten till en 5 700 kvadratmeter stor industrifastighet ska byggas.

– Jag hade en kompis som kör en Liebherr, jag provade den lite och tyckte om den. Sedan fick jag ut en demomaskin, fast från den äldre generationen, och jag tyckte väldigt bra om den också, berättar Benny Andersson. 

Men när han fick höra att en 27-tonnare (29-tonnare fullutrustad inklusive skopor och tiltrotator) i den nya generationen med steg V-motor och nytt hydraulsystem var på gång avvaktade han tills möjligheten att beställa kom – och då slog han till direkt trots att han bara sett maskinen på bild. 

Välplacerade displayer och bra sikt, tycker Benny Andersson. 

Kört i en vecka

– Jag hade ju fått så positiva upplevelser från de andra Liebherr-maskinerna jag provat så det kändes riskfritt att köpa ”grisen i säcken”, säger Benny när han står framför den nya 924:an, som har fått dekaler ”Swedish edition no 1” på sidorna – en överraskning från säljaren som Benny upptäckte först när maskinen levererades. 

– Jag tyckte det var lite kul, tydligen har de första tre sålda maskinerna i Sverige fått sådana dekaler, säger han. 

Benny har bara hunnit köra med den nya maskinen i en vecka när Entreprenadaktuellt kommer på besök och det som gjort störst intryck på honom är komforten. 

– Jag tycker att den är väldigt bekväm att köra, och väldigt tyst. De flesta funktionerna finns i spaken och skärmarna sitter optimalt placerat för att man ska ha bra sikt, säger han. 

Liebherr har lagt stora pengar – 100 miljoner kronor – på att utveckla det nya hydraulsystemet där man tagit fram ett nytt ventilpaket som kan fördela flödet på ett bättre sätt än tidigare. Pumparna är sammanlänkade på ett nytt sätt som gör att flera funktioner kan köras samtidigt utan att påverka varandra. Benny har valt Engcons tiltrotator modell 233, vilket är en av de mest flödeskrävande och trots det orkar systemet med fint utan att sacka efter i något moment, anser Benny.  Detta beror mycket på att systemet har en speciell pump som bara går till tiltrotatorn och därutöver två pumpar till arbetshydrauliken. 
 

Komforten i hytten är något som Benny Andersson lyfter fram som ett stort plus med maskinen. 

Unik design på aggregat

Elservospakar har blivit standard och de flesta funktionerna har flyttats upp i spakarna. 

– Jag tycker det känns väldigt bra, man kommer in i det snabbt även om man inte riktigt får samma känsla som i hydraulspakar men det vänjer man sig snart vid. Jag trodde det skulle vara en större omställning, säger han. 

Aggregatet har en helt ny och unik design där man har ett hålrum längst upp på bomspetsen och färre svetspunkter, vilket sammanlagt minskat vikten med 400 kilo. Samtidigt har skopvolymen ökats med 15 procent. 

– För mig är det här en drömmaskin, det har varit lätt att anpassa den efter mina önskemål. Jag har inte varit med om någon annan leverantör som har erbjudit så många valmöjligheter, säger en nöjd Benny Andersson.
 

Mattis Ryd, säljare på Liebherr Sverige AB och Benny Andersson, Eggvena Schakt AB framför den nya 924:an. 

Tio liter i timmen

– Bränsleförbruk-ningen måste du skriva om också, tillägger han. Jag är väldigt överraskad över hur lite den drar, tio liter i timmen. Min tidigare maskin i samma storleksklass drog runt 14 liter i timmen.

Trots att maskinen bara funnits i Sverige några månader och premiärvisades på Entreprenad Live i september i år, har det redan sålts åtta maskiner och för Liebherr har det inneburit ett stort språng framåt på marknaden. 

– Jag tror att det är en storlek som tilltalar många svenska entreprenörer. Grundmaskinen väger 27 ton, fullt utrustad kommer vi upp i 29 ton. Men den kan fortfarande flyttas på maskintrailer och släp, vilket jag tror många ser som stor fördel, säger Mattis Ryd, säljare på Liebherr Sverige. 

– I princip flyttar du den lika enkelt som en 20-tonnare, men du har kapacitet i nästan jämförelse med en 30-tonnare, tillägger han. 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 23 december 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste